15 steg till ett riktigt misslyckat event
- Börja planera så sent som möjligt för att få den där härliga kniven-på-strupen-känslan.
- Strunta i mål och syfte med eventet. Det räcker väl med att det är kul att festa!
- Sätt en mycket strikt budget från början. Släpp igenom vad som helst när paniken kommer på slutet.
- Utgå ifrån att all personal/alla kunder kommer att dyka upp, att de bara väntat på just den här inbjudan och att de därför kommer att vara både glada och tacksamma när de kommer.
- Försök få alla underleverantörer att gå med på barterlösningar. Det ger en härligt omväxlande logofest och alla har ju ändå helt klart för sig vem som står för eventet.
- Se till att dina leverantörer använder sig av underleverantörer. På så sätt blir det extra spännande om något går fel. Vem är egentligen ansvarig?
- Förutsätt att gästerna är självminglande. Lämna dem åt sig själva och passa istället på att umgås med dem du redan känner.
- Planera helt efter egen smak. Välj underhållning som bara du gillar, man får väl ta seden dit man kommer!
- Tveka inte att dra den långa versionen av företagsbeskrivningen. Det här är sannerligen kvällen för 100-slides PPT! Don´t kill your darlings.
- Låt företagets lustigkurre få riktigt stort utrymme. Hela kvällen.
- Låt det gärna vara lite kallt i lokalen.
- Bjud på en onyanserat stark välkomstdrink och se till att det aldrig är tomt i glasen. Det så kallade 40-talist-knepet funkar väl än?
- Snåla in på maten.
- Utvärdera inte resultatet. Du har ju sedan fingertoppskänsla och kan ju skilja en kul fest från en tråkig.
- Håll i allting själv. Förberedelserna, alla kontakter, ekonomin, logistiken, underhållningen… Själv är bäste dräng och du har ju ingenting annat att göra.