Business to Business
Roadshow, kundmingel, incentiveresor, produktlansering, mässor – B2B handlar om företagets relation med sina kunder, i eventsammanhang alltså om kundvård. Det här är viktigt, inte minst med tanke på att det kostar betydligt mer att få en ny kund än att behålla en befintlig. Dessutom är den vanligaste orsaken till att man förlorar en kund, att man visar den för lite uppmärksamhet. När du ändå är i farten och umgås med dina affärsbekanta – bjud in några blivande kunder som får lära känna er under trevliga former.
Kundmingel?
Såtillvida det inte är hovet som bjuder in till sittande middag, är det i princip omöjligt att veta hur många som verkligen kommer att dyka upp på ett kundevent. De flesta av oss har många relationer att underhålla och det är inte säkert att alla prioriterar just dig. Alla tycker heller inte att ett ”ja tack, jag kommer gärna” betyder att man dyker upp. Å andra sidan, finns det förstås de som gärna tar med sig någon extra också. Tänk realistiskt.
Begränsa tiden.
Hur länge orkar du själv umgås med dina affärsbekanta? Ett alltför långt mingel tenderar att bli ganska tömt på folk efter ett par timmar och under en alltför lång resa är det svårt att undgå att bli privat istället för personlig.
Tänk flexibelt.
Nyckeln till ett lyckat mingel heter flexibilitet. Anpassa ditt budskap så att du vet vad du säger om alla dyker upp respektive om bara några få kommer. Skapa en miljö som går att anpassa efter gruppens storlek.
Förenkla för kunden.
Det är inte bara den inbjudna kunden som bestämmer om han eller hon kan komma på er tillställning. Förenkla beslutet genom att bjuda med den som verkligen kan påverka: kundens respektive.
Det ska kännas vem som bjuder.
Inte nödvändigtvis synas, men kännas. Hur skulle du bemöta dina gäster hemma? Tänk till kring ditt värdskap. Välkomna varje gäst personligen och se till att synas – det är inte serveringspersonalen som kunderna kommit för att träffa. Roll-ups, flaggor och loggor är bara utanpåverk. Det är känslan besökarna bär med sig hem.
Sätt mål.
Varför har ni anordnat eventet? Sätt mål, planera för att nå det och se till att mäta resultatet efteråt. Var tydlig både internt och externt med skälet till kundminglet. Ska trogna kunder premieras, gäller kanske feel-good och generositet. Ska nya affärer skapas, krävs ett högre tempo.
Ge skäl att närvara.
Det är inte bara du som måste veta varför du anordnar eventet. Deltagarna, oavsett om det är medarbetare eller kunder, investerar också tid och engagemang i det hela. De vill också kunna räkna hem sin investering.
Curlingmingla.
Att mingla är en konst och är du en av alla dem som lätt fastnar med första bästa gäst, är curlingmingel lösningen. Se ut en kollega som curlar åt dig. Han eller hon håller då ett öga på dig hela kvällen och kommer till undsättning när du fastnat lite väl länge vid en och samma person. Så att du kan glida vidare.
Proffsig, personlig eller privat?
Att bete sig professionellt tillsammans med kunder är självklart. Att ta fram sin personliga sida för att fördjupa en relation, är heller inte fel. Att bli privat däremot, är att göra sig själv en otjänst. Undvik.
Följ upp.
Tacka dem som kom och glöm inte dem som inte kunde närvara. När går nästa tåg för dem? Finns de kvar till nästa mingel om… två år?