”What about the Baltics?”
För en amerikan finns det ingen skillnad. För en nordbo kan den vara enorm. Låt oss säga att sanningen ligger någonstans där emellan, men de skillnader som ändå finns mellan de nordiska länderna gör att det finns en del att tänka på inför gemensamma event.
Synkronisera almanackan.
Vårt lands röda dagar kan vara högst lokala. Och tvärtom.
Vilken valuta talar ni om?
Tag reda på vilket land som är beställare och vilket land som är betalare, så att alla vet vad som gäller.
Välj språk noga.
Finns det ett officiellt koncernspråk som man bör hålla sig till? Hur är språkförståelsen bland deltagarna? Hur god är din egen norska och danska egentligen? Finnar och finlandssvenskar har ofta helt olika språkkunskaper. Och What about the Baltics? Det finns ingenting som heter ”att nästan förstå”. För Mycket Viktiga Budskap – hyr in en simultantolk och låt alla talar det språk de känner sig trygga med.
Undvik huvudkontorskomplexet.
Som värd kan man inte utgå ifrån att man är representativ för hur alla i organisationen tänker. Att hälsa på VD:n, prata med ledningsgruppen och ta del av planer och tankar på nära håll är alltid viktigt för medarbetare som vistas långt ifrån där besluten tas. Tumregel: ju högre upp i organisationen du sitter, desto mer närvarande och synlig måste du vara under företagseventets alla delar.
Värm upp.
Att avsluta en konferens med deltagare som inte setts på länge, med mingel är trevligt, men egentligen lite dumt. Tänk tvärtom istället. Se till att deltagarna anländer kvällen innan konferensen. Låt alla lära känna varandra och prata av sig redan då, så kommer konferensen att ge alla inblandade betydligt mycket mer.